Смартфонът прави ключа на колата ненужен
Автомобилната индустрия иска да премахне класическия автомобилен ключ. Новите модели може да се появят на пазара през 2021 година, но има рискове.
• Публикувано на 24.02.2021 г. • Актуализирано на 26 април 2021 г.
Дилърите на автомобили, няма да пропуснат ритуала по предаване на ключовете при покупката на нов автомобил. След това обаче ключът с документа за регистрация на превозното средство може да изчезне в чекмеджето. Мобилният телефон като ключ за кола, най-важните неща накратко За разлика от физическия ключ, цифровите ключове са достъпни до много хора наведнъж. Собственикът може да изпрати разрешение за отваряне на колата на всеки мобилен телефон. Той може да даде разрешение за постоянно или временно, за всички функции или само за някои. Това позволява услуга, като паркиране на автомобила например. Компаниите за коли под наем могат да предадат автомобила на клиентите без ключ. Индустрията планира и нови бизнес модели като интегрирани предложения за интелигентен дом и мобилност. Не на последно място, след това се нуждае от по-малко ключове за кола. Високи изисквания за сигурност Въпреки това технологията трябва да работи и за сигурността при приемане от клиента. С интегрирането на ключа в смартфона броят на възможните рискове се увеличава. За разлика от повечето ключове на колата, мобилният телефон обикновено е онлайн и е уязвим за злонамерен софтуер. Какво ще стане, ако телефонът бъде нулиран? Физическите интервенции, например след кражба на мобилен телефон, застрашават целостта на системата. Следователно сигурността на данните е във фокуса на водещия “Near Field Communication” (NFC) (Консорциум за свързване на автомобили), който разработи стандарт за цялата индустрия. Разработчиците се възползват от факта, че съвременните смартфони вече са оборудвани с технологии за сигурност, като скенери за пръстови отпечатъци или разпознаване на лица. Трябва да се предотврати неразрешено копиране, промяна и изтриване на ключове, както и неразрешено създаване на нови ключове или прихващане на трансфери на данни. Ако собственикът продаде колата си, новият собственик трябва да може да изтрие всички съществуващи разрешения. За да отговорят на тези изисквания за безопасност и да намалят разходите, автомобилната и технологичната индустрия работят по единния стандарт от лятото на 2016 г. За разлика от това, всички системи, налични до около средата на 2018 г., са индивидуални решения, някои от които са доразвити по патентован начин. NFC се превръща в стандарт Съвременните мобилни телефони са основно подготвени за отваряне на автомобили: Чипът, необходим за „комуникация в близко поле“ (NFC), е в повечето смартфони и позволява пренос на данни между устройства на кратко разстояние. Производителите на автомобили монтират двойника към чипа в дръжката на вратата на автомобила. Клиентите на програми за споделяне на автомобили вече са запознати с принципа: С услуги като Share Now те резервират, отварят и затварят автомобила под наем без ключ с помощта на приложение. Разликата: технологията работи в клетъчната мрежа. Системата за споделяне на автомобили не работи в подземни гаражи или зони без мрежово покритие. Това се променя с използването на NFC. За да може да го използва, водачът трябва да инсталира приложение от автомобилния производител и да регистрира смартфона си в колата. Новите модели автомобили така или иначе имат необходимата връзка с мобилната телефонна мрежа; тя се изисква за задължителния стандарт за спешни повиквания eCall. След регистрацията на смартфона цифровият ключ работи без интернет. След това автомобилът разпознава присвоения NFC чип, дори ако батерията на мобилния телефон е почти празна. Ако чипът е в колата, технологията позволява стартирането на автомобила като ключ за дистанционно управление. Ще наделее ли цифровият ключ през 2021 г.? Със стандартния ключ за колата, технологичните гиганти обединяват усилията си. Асоциацията включва например Dekra и TÜV, доставчици като Bosch и Faurecia, технологични доставчици като Panasonic, Google, Apple и Samsung. Освен това големите производители на автомобили BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Mazda, компанията майка на Opel PSA, Toyota и VW group. Времето трябва да покаже дали класическият ключ е вече в историята. По-специално германските клиенти също се оказват доста предпазливи, когато става въпрос за безкасови плащания, базирани на мобилни телефони Източник: снимка Hyundai